Rolf Hay

Past friday I went to  a lecture by Rolf Hay, presented by Vormhelden and Loods 5. Another perspective was part of Design District 2013. Hay is my favorite design brand, so when I heard about the lecture I immediately signed up for it. I was blown away by Rolf Hay’s wit, conciseness, point of views and his ideas. A few of his quotes:

Hay wants to supply our own generation with quality furniture. We consider Hay as a high end brand, quality at the best price.

We work with talented designers from all over the world. Their accomplishments don’t matter: it’s what they design now. We give them direction, the result is up to them. What explains the success of Hay? We work with a lot of women. The colours, the fabrics, honestly, they are all coming from the girls of Hay. 

Our generation is extremely conceptual, everybody wants to be unique and special. But truthfully we need the same furniture our parents needed.  We know that and that’s why we keep it simple. At Hay we design with a few things at the back of our mind: aesthetics, comfort and references. Reference to great design in history, to childhood memories. Sometimes people love a chair just because it has a great butt.

Inspiring, right?

Loods 5 did a great job with Another perspective. They’ve shown the work of talented people I already knew (like Mae Engelgeer) but also of designers that were new to me (like Jeroen van LeurPhil Procter and David Derksen).

Afgelopen vrijdag ging ik naar een lezing van Rolf Hay, gepresenteerd door Vormhelden en Loods 5Another perspective was onderdeel van Design District 2013. Hay is mijn favoriete design merk, dus toen ik van de lezing hoorde gaf ik me meteen op. Ik  was ondersteboven van Rolf Hay’s humor, nuchterheid, zijn kijk op design en zijn ideeën. Een paar van zijn quotes:

Hay wil onze eigen generatie kwaliteitsmeubels bieden. Wij zien Hay als een high end merk, kwaliteit voor de beste prijs.

We werken met getalenteerde designers van over de hele wereld. Wat ze hebben bereikt maakt niet uit: hun huidig werk is van belang. We geven ze een richting, wat ze ermee doen ligt bij hen. Wat verklaart het succes van Hay? We werken met veel vrouwen. De kleuren, de stoffen, eigenlijk komen al die dingen van de meisjes van Hay.

Onze generatie is extreem conceptueel ingesteld. Iedereen wil uniek en speciaal zijn. Maar in de kern hebben wij dezelfde meubelstukken nodig als onze ouders. Wij weten dat en daarom houden wij het simpel. Bij Hay ontwerpen we met een paar dingen in ons achterhoofd: esthetiek, comfort en verwijzingen. Verwijzingen naar design-iconen, naar herinneringen uit je kindertijd. En sommige mensen houden gewoon van een stoel omdat hij een goede kont heeft.

Inspirerend, of niet?

Loods 5 heeft met Another perspective iets prachtigs neergezet. Ze lieten werk zien van talent dat ik al kende (zoals Mae Engelgeer) maar ook van designers wiens werk nieuw voor me was (zoals Jeroen van LeurPhil Procter en David Derksen).

20 reacties

  1. Marie

    Allemaal zo’n mooooooooie spullen!
    Iris, je bent een gelukzak! Zo je ogen de kost gegeven 😉
    Ik ben helemaal verliefd op dat ‘marmeren’ krukje!!
    Is dat ook van Hay? Al te koop?!

  2. Judith

    Wauw wat fantastisch! HAY is zo consistent (hoe zeg je dat in het NL?) en goed doordacht. Inderdaad precies dingen die je vandaag “nodig” hebt! Ook fijn om te lezen dat veel/allemaal van hun producten door vrouwen worden ontworpen. Ik vind dat je dat er eigenlijk wel aan af ziet, zonder dat het zoetsappig is 😉

  3. Stephanie Koster

    HAY is een prachtig merk, zo jammer dat ik het niet mag verkopen (zijn al te veel webwinkel en shops die het verkopen)…. De kleine tafeltjes met marmeren blad zijn Zuiver. En iid bij Femkeido te koop.
    Lucky you dat je hier bij was!

    Groetjes, Stephanie

Plaats reactie

Je kunt de volgende HTML tags gebruiken:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>